Deze kunstwerken, tentoonstellingen en projecten zijn losjes verbonden door een gemeenschappelijk uitgangspunt. Als oud-dienstweigeraar én al jarenlang betrokken bij een van de forten van de Stelling van Amsterdam, beweeg ik mij met mijn werk op de grens van het politieke, historische en militaire. Altijd met verwondering, met een licht kritische blik en oog voor detail. Mijn grote belangstelling voor erfgoed en geschiedenis vormt daarbij de basis, maar zonder te vervallen in pamflettisme of activisme. Liever nodig ik uit tot kijken, denken en opnieuw waarnemen.
Deze installatie kondigde het werk Nicht zuviel Moral das gefällt den Holländern nicht aan, getoond op de Kunstvlaai 2000. Centraal staat een uitvergrote foto van een soldaat: zwaargewond maar ogenschijnlijk ontspannen in de zon, gemaakt in de januarivrieskou bij de Atlantikwall in IJmuiden. Op de vloer lag de zin Daddy would you like to kill the daddy of another little girl?, gelegd met kauwgumballenletters. Het werk fileert de beeldcultuur en stelt de vraag wie het recht op beeld bezit: kunstenaar of commercie? De titel This is not true ondergraaft de waarheid van het beeld — een visuele confrontatie met illusie en realiteit.
De Golfoorlog vormde de aanleiding voor dit werk, waarin de oorlog voor het eerst live via CNN de huiskamer binnenkwam. Het Westen werd zelf aangevallen en we leerden nieuwe termen als ‘smart bombing’ en ‘clean war’. De Amerikaanse oorlogspropaganda creëerde een fascinerend, bijna klinisch beeld van geweld. Maar achter dat concept schuilde manipulatie en fysieke strijd. Het schilderij Daddy would you kill the daddy of another little girl? is mijn reactie op deze afstandelijke luchtoorlog en bevraagt zowel het geweld als de rol van beeldvorming. Het werk werd geëxposeerd in Galerie De Meerse in Hoofddorp en maakt deel uit van een particuliere collectie.