Creëeren van een inspirerend omgeving
Creëeren van een inspirerend omgeving
Kunstfort bij Vijfhuizen centrum voor actuele kunst
Creëeren van een inspirerende omgeving
Inleiding
Het Kunstfort bij Vijfhuizen vormt een belangrijk vertrekpunt in mijn ontwikkeling als curator en tentoonstellingsmaker. In dit project staat de focus keyphrase Kunstfort Vijfhuizen actuele kunst centraal. Het fort bood ruimte om visie, organisatievorm en een duurzaam tentoonstellingsmodel te ontwikkelen.
Kunstfort Vijfhuizen centrum voor actuele kunst – Aanleiding en Context
In 2001 ontstond de mogelijkheid om het fort bij Vijfhuizen te transformeren tot een centrum voor actuele kunst. Na vier jaar voorbereiding en restauratie opende het Kunstfort in mei 2005. Het betrof een herbestemming van een onderdeel van de Stelling van Amsterdam, met atelierwoningen, tentoonstellingsruimten en publieke voorzieningen.

Praktische Gegevens
• Jaar: 2001–2007
• Werkwijze: organisatieontwikkeling, tentoonstellingsprogramma, permanente buitenkunstwerken
• Vorm: tentoonstellingsgebied binnen en buiten
• Locatie: Kunstfort bij Vijfhuizen, Stelling van Amsterdam, Hollandse Waterlinies.
Visie
In het Kunstfort kristalliseerde mijn visie op organisatie, presentatie en financiering van actuele kunst zich uit. Samen met kunstenaars uit binnen en buitenland, die wij een werk- en tentoonstellingsperiode aanboden, ontwikkelden wij bijzondere projecten en tentoonstellingen.
Zo is een reeks tentoonstellingen ontwikkelt die uitgemond hebben in een interessante collectie kunstwerken van vooraanstaande kunstenaars in de altijd toegankelijke buitenruimte van het fort. Mij stond een groeimodel voor ogen dat naast een boeiend tentoonstellingsprogramma vind ik het belangrijk dat er altijd kunstwerken te zien zijn. Inmiddels is daar een boeiende collectie kunstwerken te zien.
Ik werkte vanaf 2002 in achttien tentoonstellingen met de volgende kunstenaars
Peter Alma (1886-1969), Atelier van Lieshout, Danai Anesiadou (GR/B) & Alexandra Bachzetsis (GR/CH), Yael Bartana (Isr), Dik Box, Sven Augustijnen (B), Paul Baartmans, Guy Bahir (ISR), Maria Barnas & Germaine Kuip, Maura Biava (I), Floor Bos, Matthijs Bosman, Cascoland, Ronald de Ceuster, Tom Claassen, Robbie Cornelissen, Simone Dekinderen, Anno Dijkstra, Stan Douglas (CAN), Chris Evans (UK), Andrea Fraser (USA), Ryan Gander (UK), Simone de Groot,
Harm Hajonides, Marijna Hazen, Loes Heebink , Laura Horelli (FIN/D), Hans van Houwelingen, Hiroshi Inanaga (JP), Kyoko Inatome (JP), Saskia Jansen, Twan Janssen , Alevtina Kakhidze (UA), Ivo Kamphuis, Natasja Kensmil, Evelien Krijl, Meiro Koizumi (JP), Frank Konincks, Krijn de Koning, Jaap Kroneman, Gabriel Kuri (MEX), Anton Lecock (Be),, Gabriel Lester, Laurent Liefooghe (B), Shuo Liang (Ch), Joep van Liefland, Ingrid Mol, Eric Odijk, Andre Pielage, Antonis Pittas (GR), Daniel Pflumm (D/ZW ),
Michelle Provenzano (USA), Nicole Raufeisen/Ryan Witt (Vancouver/Can), Marcia Sandee, Sean Snyder (USA/D), Dieuwke Spaans, Pim Trooster, Hester Oerlemans, Jacco Olivier, Ronald Ophuis, Jan Rothuizen, Peter Spaans, Klaas van der Veen, Serge Verheugen, Roy Villevoye, Mieke van de Voort, Jan Maarten Voskuil, Barbara Visser, Voet en Bisscheroux, Stan Wannet/Arno van Es, Harm Weistra/Eddi Bal, Maria Zervou (Gr)
Meer informatie over het Kunstfort vindt u op www.kunstfort.nl
Tentoonstellingsarchief: archief.kunstfort.nl
Playtime installatie –
Concept en Positionering
Dit project verkent hoe Kunstfort Vijfhuizen actuele kunst kan functioneren binnen een locatie die zowel werkplaats als tentoonstellingsgebied is. De centrale vraag is welke voorwaarden nodig zijn voor een duurzame infrastructuur voor actuele kunst. Binnen mijn oeuvre onderzoekt dit project de relatie tussen geschiedenis, educatie en erfgoed en de manier waarop kunstenaars in een documentaire installatie-omgeving kunnen werken.
Artistieke Methode
De werkwijze omvatte het ontwikkelen van artistiek beleid, het opzetten van een groeimodel voor tentoonstellingen en het inrichten van een permanente buitenkunstcollectie. De focus lag op een robuust organisatorisch kader: selectie van kunstenaars, werkperioden, programmering en het gebruik van de fortstructuur als figuratie en compositie.
Reflectie en Betekenis
Het project stelt de vraag hoe een historische locatie kan functioneren als platform voor actuele kunst. Het toont hoe organisatie, presentatie en financiering elkaar beïnvloeden. Het maakt spanning zichtbaar tussen erfgoed en hedendaagse productie, en tussen een vaste architectuur en flexibele kunstenaarspraktijken.
Relatie andere tentoonstellingen
Met enige regelmaat maak ik op een interessante locatie of tentoonstellingsplek een tentoonstelling.








