Creating an inspiring environment

Organizing the creative process

Creating an inspiring environment

Organizing the creative process

Playtime | installatie

Contextuele installatie over landschap en verstedelijking

Inleiding

Playtime installatie is een contextuele installatie over landschap, verstedelijking en herinnering. Het werk positioneert een voetbalveldfragment in een landschap onder druk en koppelt dat aan een aangekondigd bouwproject. Binnen mijn thematiek werkt het als observatie van publieke ruimte aan de rand van stedelijke groei.De Playtime installatie onderzoekt hoe een veldfragment en een projectaankondiging samen een verschuiving in publiek landschap tonen.

 

Playtime installatie – Aanleiding en Context

Gerealiseerd in 2001 voor de kunstmanifestatie Te mooi om waar te zijn langs de Dommel bij Sint-Michielsgestel. De installatie ontstond vanuit de ervaring van een kwetsbaar landschap dat blootstaat aan ontwikkelingsdruk. Het gebied werd gelezen als een grens tussen open ruimte en stedelijke uitbreiding.

Constructie van het aannemersbord en veldopstelling binnen de Playtime installatie, Kunstmanifestatie langs de Dommel 2001.
Bordconstructie en veldopstelling van de installatie Playtime langs de Dommel, 2001.

Praktische Gegevens

• Jaar: 2001

• Materiaal: veldsegment, hek, doel, aannemersbord, schilderij als planbeeld

• Installatievorm: buitenopstelling, zichtlijnconstructie

• Afmetingen: ca. 20 × 20 × 4 m

• Locatie: Dommelgebied, Sint-Michielsgestel

Playtime installatie –

Concept en Positionering

De Playtime installatie stelt de vraag wanneer ontspanning omslaat in onteigening van ruimte. Het werk gebruikt sporticonografie – lijnen, hek, doel – in combinatie met projectretoriek op een aannemersbord. Daarmee opent het een denkgebied waarin publieke ruimte, geschiedenis en erfgoed functioneren als indicatoren van planning en macht.

Binnen mijn corpus verbindt het de stadsrand-observaties uit Groeten uit Hoofddorp met latere documentaire installaties zoals Moed! mijn soldaat en Syncope.

Artistieke Methode

De installatie bestaat uit een uitgesneden deel van een voetbalveld met kalklijnen, hek en doel. Daarachter staat een aannemersbord dat een toekomstig bouwproject aankondigt. Het schilderij op dat bord toont Schiphol Plaza als planbeeld in het landschap. De keuze voor deze opstelling benadrukt de directe zichtlijn tussen veldsegment, projectaankondiging en afgebeeld plan. Materiaalgebruik: grasveldsegment, metalen hekwerk, doelconstructie, bord met schilderij.

Reflectie en Betekenis

Het werk stelt de vraag hoe lang een groene randzone standhoudt. Het toont hoe sportvelden functioneren als voorpost van verstedelijking. Het maakt een spanning zichtbaar tussen spel als tijdelijke handeling en planvorming als definitieve ingreep. Daarnaast laat het zien hoe erfgoed en landschap betekenis krijgen binnen bredere discussies over ruimtegebruik.

Relatie met ander werk

Binnen mijn oeuvre beweegt Playtime tussen werken over naoorlogse stedelijke ontwikkeling en latere documentaire installaties over erfgoed en geschiedenis.

Deze afbeelding toont een van de 12 locaties van het kunstwerk Moed!, mijn soldaat op NS station Hoofddorp

Moed! mijn soldaat

  • kunstinstallatie over erfgoed en moreel leiderschap

Lees meer

Syncope, documentaire installatie van 50 schilderijen van Marcel van Kerkvoorde over geschiedenis, educatie en erfgoed, Fort bij Asperen 2018.

Syncope

  • Documentaire installatie over geschiedenis en erfgoed

Lees meer

De groeten uit Hoofddorp, Gemengde techniek op MDF, ± 20 x 30 cm

Groeten uit Hoofddorp

  • Dit werk verbeeldt mijn razendsnel veranderende woonomgeving.

Lees meer

The Moment, geënsceneerde schildering, tekeningen, schilderijen, staal en objecten5 x 5 x 6 m, 1998 The Moment, Kunstcentrum De Twee Wezen, Enkhuizen

The Moment

  • Uitgangspunt voor dit werk vormde mijn zomerse fietsreizen door Europa.

lees meer

Gerelateerd artikel