The Myth

The Myth bestaat uit circa veertig schilderijen, gepresenteerd in een labyrintisch gebouw in Lelystad. Het werk draait om het stapelen van informatie: het koppelen van feiten tot een werkelijkheid die wringt. Geïnspireerd door de complottheorieën rond de Bijlmerramp — zoals ‘de mannen in de witte pakken’ — confronteert het werk de kijker met symbolen, tekens en alternatieve waarheden. Bij de installatie hoorden ook kaartjes in Pokémon-stijl, waarmee een gelaagd systeem van betekenis ontstaat. Zo wordt de kijker medeschepper van een mythe.

Der Tempo Mann

Onder de titel Der Tempo Mann maakte ik een serie schilderijen over rust en overbelasting. Uitgangspunt was een krantenkop uit de BILD-Zeitung: een man die fel ageerde tegen snelheidsbeperkingen, verongelukte met 200 km/u en vervolgens driemaal werd geëxploiteerd in de media — als activist, als slachtoffer, als verliezer. In mijn werk verbeeld ik kalmerende, persoonlijke gebaren: uitrekken, ogen wrijven, voetmassage. Bewegingen die ons kunnen terugbrengen in balans, als tegenbeeld van het opgejaagde bestaan.

Build Up, Pull Down

Build Up, Pull Down is een serie schilderijen die reflecteert op opbouw en afbraak – fysiek, maatschappelijk en psychologisch. In krachtige beeldlagen toont het werk hoe structuren ontstaan, groeien en weer verdwijnen. De schilderijen waren onder andere te zien in Kunstcentrum De Twee Wezen in Enkhuizen. De titel verwijst naar de spanning tussen constructie en destructie, een terugkerend thema in mijn praktijk. Wat wordt opgebouwd, kan even gemakkelijk weer worden afgebroken.

The Moment

The Moment is ontstaan uit mijn zomerse fietsreizen door Europa. Bij terugkomst tekende ik fragmenten van herinnering: wat zag ik toen ik vertrok, wat daarna, en wat volgde? Geheugen vervormt – sommige landschappen bleken bij herbezoek anders dan ik ze had verbeeld. In Kunstcentrum De Twee Wezen vormden die tekeningen een installatie: een stalen constructie met rug-aan-rug geplaatste panorama’s. De ene zijde toonde het riviertje de Drecht, mijn trainingsroute; de andere het stationsplein van Schiphol Plaza, mijn woonomgeving. Boven het geheel hing mijn fiets — het voertuig van vertrek en terugkeer, én van verbeelding.

Daddy would you like to kill the daddy of another little girl?

De Golfoorlog vormde de aanleiding voor dit werk, waarin de oorlog voor het eerst live via CNN de huiskamer binnenkwam. Het Westen werd zelf aangevallen en we leerden nieuwe termen als ‘smart bombing’ en ‘clean war’. De Amerikaanse oorlogspropaganda creëerde een fascinerend, bijna klinisch beeld van geweld. Maar achter dat concept schuilde manipulatie en fysieke strijd. Het schilderij Daddy would you kill the daddy of another little girl? is mijn reactie op deze afstandelijke luchtoorlog en bevraagt zowel het geweld als de rol van beeldvorming. Het werk werd geëxposeerd in Galerie De Meerse in Hoofddorp en maakt deel uit van een particuliere collectie.