Fort bij Asperen

Na de samenwerking met Fort bij Asperen tijdens de kunstmanifestatie Gimme Shelter (2015), was het plan dat ik in 2018 een tentoonstelling zou organiseren op het fort. Toen Stichting Kunstfort Asperen eind 2017 aankondigde te stoppen, dreigde het einde van dertig jaar kunsttentoonstellingen. Op verzoek van Staatsbosbeheer nam ik vanaf 2018 de verantwoordelijkheid voor de openstelling en programmering van het fort. Mijn taak was het begeleiden van het overgangsproces naar een nieuwe, structurele exploitatie – met bijzondere aandacht voor het culturele profiel én de horeca. In juli 2020 werd FortEvents als nieuwe exploitant aangesteld. Eind september 2020 droeg ik mijn taken officieel over.

Kunstfort bij Vijfhuizen

Belangrijk voor mijn ontwikkeling als curator en tentoonstellingsmaker was het Kunstfort bij Vijfhuizen, centrum voor actuele kunst. In 2001 ontstond de mogelijkheid om het verwaarloosde fort om te vormen tot een centrum voor actuele kunst met atelierwoningen, tentoonstellingsruimtes, ateliers en restaurant. Na vier jaar voorbereiding en restauratie werd het Kunstfort in mei 2005 geopend. Ik hield mij bezig met het ontwikkelen van de koers, het artistieke beleid en de opbouw van de organisatie. De inpassing daarvan binnen de structuur en het bedrijfsmatige concept hadden mijn prioriteit, en ik heb de organisatie zowel artistiek als organisatorisch op poten gezet. Bij de start in 2005 gaf ik aan deze functies twee jaar te vervullen; in juli 2007 heb ik mijn verantwoordelijkheden overgedragen.

Whatt iff…

2018 was een kanteljaar voor Fort bij Asperen. Na het verdwijnen van Stichting Kunstfort Asperen troffen we een verweesd fort aan met een gefrustreerde vrijwilligersgroep en een stilgevallen horecabedrijf. Onder het motto ‘wat kan dat kan’ werd met een zakelijke lening en beperkt budget een nieuw tentoonstellingsseizoen opgezet. Vrijwilligers werden opnieuw betrokken, De Taveerne heropgestart en het fort klaargemaakt voor kunst. De contacten met gemeente, provincie en fondsen zijn hersteld, en het jaar opende met ruimtelijk werk van Dik Box.

Fiat Lux

Vanaf de zomer van 2008 volgde ik met groeiende betrokkenheid de financiële crisis die vanuit de VS oversloeg naar Europa. Wat begon als abstract nieuws, werd steeds persoonlijker — vooral toen kunst en cultuur onder druk kwamen te staan. Deze tentoonstelling verbeeldt wat een crisis oproept en biedt een visuele en verhalende respons. Met gelaagde concepten en visuele rijkdom brengen de deelnemende kunstenaars een indringend perspectief op maatschappelijke ondermijning. De tentoonstelling vond plaats in De Vishal en de Grote of St. Bavokerk van 21 september t/m 27 oktober 2013 en werd geopend op zondag 22 september. Met werk van Peter Alma, Hiroshi Inanaga, Klaas van der Veen, Stan Wannet i.s.m. Jarno van Es en Marcel van Kerkvoorde (curator).

Die Macher

Die Macher is een monumentale installatie van acht portretten op een losstaande wand van 13 meter lang en 2,4 meter hoog, bekleed met behang. Het werk toont twee iconen van de macht: één schilderij van de jonge Stalin en zeven van Churchill in zijn vormende jaren. Beide leiders dragen als adolescent een belofte in zich — van goed of kwaad, hoop of destructie. De installatie onderzoekt thema’s als macht, leiderschap, verlangen en krankzinnigheid, en is geïnspireerd op de leiderschapscrisis in actuele media en het boek De geest van despotisme van Manfred Kets de Vries. De serie verwijst iconografisch naar De Krankzinnigen van Jan van Herwijnen.

I Am Your Master

Voor het Kunstfort bij Vijfhuizen cureerde ik in 2010 de tentoonstelling I am your master, geïnspireerd door de hedendaagse leiderschapscrisis. Vier kunstenaars — Matthijs Bosman, Anno Dijkstra, Mieke van de Voort en ikzelf — onderzochten in hun werk de mechanismen van macht, controle en persoonlijkheidscultus. De inhoudelijke basis lag in actuele krantenartikelen en het boek De geest van despotisme van Manfred F.R. Kets de Vries, dat de drijfveren van despotische leiders blootlegt.

Love From Amsterdam

Net als bij Welcome to Holland stond in deze installatie de menselijke maat centraal binnen het debat over integratie. Persoonlijke beelden en werk over liefde en intimiteit werden geconfronteerd met teksten en mediabeelden over hetzelfde thema. De installatie was te zien bij kunstenaarsinitiatief Outline in Amsterdam-Oost, een diverse buurt van autochtonen en allochtonen. Samen met Serge Verheugen verkende ik de wijk via fotografie, op zoek naar hoe bewoners hun omgeving vormgeven en elkaar ontmoeten.

Angst

De tentoonstelling verbeeldde de groeiende maatschappelijke angst sinds 2001, zichtbaar in de opkomst van de SUV als symbool van bescherming, controle en het ‘dikke ik’. De auto werd een mobiel pantser, een antwoord op onzekerheid in de openbare ruimte. Tegelijk heerst er angst op de weg: net Nederland binnen, vanaf de Duitse autobahn, word je direct geconfronteerd met gehaast en agressief rijgedrag. Welcome to Holland?